سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

سید رضی شخصا شیفته سخنان علی ( ع ) بوده است ، او مردی ادیب و شاعرو سخن شناس بود ، ثعالبی که معاصر وی بوده درباره‏اش گفته است :


   " او امروز شگفت‏ترین مردم عصر و شریفترین سادات عراق است و گذشته‏از اصالت نسب و حسب به ادب روشن و فضلکامل آراسته شده است . . . او از همه شعرای آل ابی طالب برتر است بااینکه آل ابی طالب شاعر برجسته فراوان دارند ، اگر بگویم در همه قریش‏شاعری به این پایه نرسیده است دور از صواب نگفته‏ام ".

سید رضی به خاطر همین شیفتگی که به ادب عموما و به کلمات علی ( ع )خصوصا ، داشته است بیشتر از زاویه فصاحت و بلاغت و ادب به سخنان مولی‏می‏نگریسته است ، و به همین جهت در انتخاب آنها این خصوصیت را در نظرگرفته است ، یعنی آن قسمت‏ها بیشتر نظرش را جلب می‏کرده است که ازجنبه بلاغت برجستگی خاص داشته است ، و از این رو نام مجموعه منتخب‏خویش را " نهج البلاغه " نهاده است ، و به همین جهت نیز اهمیتی به‏ذکر ماخذ و مدارک نداده است ، فقط در موارد معدودی به تناسب خاصی نام‏کتابی را می‏برد که آن خطبه یا نامه در آنجا آمده است .

در یک مجموعه تاریخی و یا حدیثی در درجه اول باید سند و مدرک مشخص‏باشد وگرنه اعتبار ندارد ، ولی ارزش یک اثر ادبی در لطف و زیبایی وحلاوت و شیوائی آن است . در عین حال نمی‏توان گفت که سید رضی از ارزش‏تاریخی و سایر ارزشهای این اثر شریف غافل و تنها متوجه ارزش ادبی آن‏بوده است .

خوشبختانه در عهدها و عصرهای متاخرتر افراد دیگری در پی گرد آوری اسنادو مدارک نهج البلاغهبرآمده‏اند ، و شاید از همه مشروحتر و جامعتر کتابی است به نام " نهج‏السعاده فی مستدرک نهج البلاغه " که در حال حاضر بوسیله یکی از فضلای‏متتبع و ارزشمند شیعه عراق به نام محمد باقر محمودی در حال تکوین است ،در این کتاب ذی قیمت مجموعه سخنان علی ( ع ) اعم از خطب ، اوامر ،کتب و رسائل ، وصایا ، ادعیه ، کلمات قصار جمع آوری شده است این کتاب‏شامل نهج البلاغه فعلی و قسمت‏های علاوه‏ای است که سید رضی آنها را انتخاب‏نکرده و یا در اختیارش نبوده است و ظاهرا جز قسمتی از کلمات قصار ،

مدارک و ماخذ همه بدست آمده است . تاکنون چهار جلد از این کتاب چاپ‏و منتشر شده است .

این نکته نیز ناگفته نماند که کار گردآوری مجموعه‏ای از سخنان علی ( ع )منحصر به سید رضی نبوده است ، افراد دیگری نیز کتابهایی با نام‏های‏مختلف در این زمینه تالیف کرده‏اند . معروف ترین آنها " غرر و دررآمدی " است که محقق جمال الدین خوانساری آن را به فارسی شرح کرده است‏و اخیرا به همت فاضل متتبع عالیقدر آقای میر جلال الدین محدث ارموی ، ازطرف دانشگاه تهران چاپ شده است .

" علی الجندی " رئیس دانشکده علوم در دانشگاه قاهره در مقدمه‏ای که‏بر کتاب " علی بن ابی طالب ، شعره و حکمه " نوشته است ، چند کتاب ونسخه از این مجموعه‏ها نام می‏برد که برخی از آنها به صورت خطی مانده است‏و هنوز چاپ نشده است ، از این قرار :

1 - دستور معالم الحکم ، از قضاعی صاحب الخطط .

2 - " نثراللئالی " این کتاب به وسیله یک مستشرق روسی در یک جلدضخیم ترجمه و منتشر شده است .

3 - " حکم سیدنا علی ( ع " نسخه خطی در دارالکتب المصریه .

نقل از کتاب سیری در نهج البلاغه  استاد مطهری

 






تاریخ : چهارشنبه 93/10/17 | 12:22 عصر | نویسنده : ابراهیم رمضان پور | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ساح