سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

من استبد براءته هلک و من شمن استبد براءته هلک و من شاورالرجال شارکها فى عقلولها.

 

 

ترجمه :شخص خود راءى به هلاکت میرسد، و کسیکه با مردان برجسته و اندیشمند مشورت کند، در عقل آنها شریک میشود.
شرح : کسیکه در همه کارها، تنها عقیده و نظر خود را درست میداند و به راءى و عقیده هیچ کس دیگر، اهمیتى نمى دهد، بیش از هر کس ، به خودش ظلم میکند. هیچکس نیست که همه چیز را بداند و براى همه مسائلى و مشکلات ، راه حل درست و منطقى و قابل اجراء پیدا کند، و هر کس ، هر اندازه هم که عاقل و دانشمند باشد، باز با مسائلى روبرو خواهد شد، که راه حل درست و عملى آنها، به فکرش نخواهد رسید. در چنین حالى ، اگر شخصى ، خود راءى باشد و جز عقیده خود، عقیده هیچ کس را نمى پذیرد، بطور مسلم ، در حل مسائل ، به راههاى غلط مى رود، و چه بسا دچار اشتباهاتى میشود که حتى زندگى اش را به خطر مى افکند و او را به هلاکت و نیستى میکشاند. اما کسیکه تنها به عقیده خود اتکاء ندارد، و در مسائل گوناگون مشورت میکند، به راه سعادت میرود. مخصوصا اگر شخصى ، با افراد عاقل و اندیشمند و مردان برجسته مشورت کند، مانند آن است که در فکر و دانش آنها شریک شده ، و از عقل و اندیشه هرکدام ، براى خود سهمى برداشته است .
وقتى ما، بار سنگینى داریم که نمى توانیم از روى زمین حرکت دهیم ، به کمک چند نفر دیگر نیاز پیدا مى کنیم . و هنگامى که چند نفر آمدند و به ما کمک کردن ، مثل آن است که ما را، در زور بازوى خود شریک کرده اند و هر کدام ، از قدرت و توانایى خود، سهمى به ما داده اند.
در مورد مسائل مربوط به فکر و عقل نیز همینطور است . وقتى با مساءله یى روبرو میشویم که به تنهایى از حل آن عاجزیم ، باید از عقل و اندیشه دیگران هم کمک بگیریم . و در این صورت ، مثل آن است که خود را، در عقل و شعور آنها شریک ساخته ایم و از نیروى اندیشه و فکرشان ، سهمى هم به ما رسیده است .







تاریخ : دوشنبه 93/11/20 | 11:6 صبح | نویسنده : ابراهیم رمضان پور | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ساح