سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

حکمت  226  از دیدگاه علامه خوئی:  

از بهترین صفات زن تکبر است،بگونه ای که این کبر و غرور،مانع از نظر مردان بیگانه،یا طمع آنها نسبت به زنها شود،این کبر و غرور از صفات مذموم و ناپسند برای مرد است و در مورد زن از صفات مورد ستایش به شما  ?5  ; می رود. همچنین بخل در زن که خودداری از بخشش اموالی می باشد که در دست اوست،از صفات پسندیده است.زیرا این عمل از طمع بیگانگان و سارقین به اموال وی جلوگیری می کند. همچنین صفت ترس در زن که به معنای ترس از رفتن به مکانهای خلوت و سفر در تاریکی شب و سفر در ص81;را می باشد،موجب مقید شدن زن میگردد.این صفات (ترس-بخل-تکبر) با احساس در ارتباط است و احساس در زن قوی تر از مرد است.(  منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه ، علامه خوئی،ج21) 

     

غیرت زن کفر است و غیرت مرد ایمان است

 

نظر ابن میثم بحرانی:      

 

غیرت مرد،مستلزم بر آن چیزی است که خداوند بر آن خشم دارد. چون خداوند دو مرد را بر یک زن دشمن دارد و خشم بر آنچه که خداوند بر آن خشم می گیرد،موافق رضای خدا و موید نهی خداوند است و این ایمان می باشد. اما غیرت زن در تحریم آ606;چه خداوند حلال کرده است، یعنی اشتراک دو زن یا بیشتر برای یک مرد و مقابله کردن بر این مساله رد و انکار و تحریم آنچه که خداوند حلال کرده است، می باشد واین مستلزم کفر است .? (شرح نهج البلاغه ابن میثم ،ج5) 

                               

 

جهاد زن خوشرفتاری با شوهر و اطاعت از اوست

 

نظر علامه طباطبایی:   

 

     اسلام محرومیت های زنان را مانند محرومیت جهاد در راه خدا بدون عوض و جبران به مثل نگذاشته،بلکه کمبود آن را به معادل آن در فضیلت و مزیت تدارک نموده،مثلا نیکو داشتن شوهر را  معادل جهاد قرار داده،این کارها و این گونه مزایا چه بسا برای ما که بازار فاسد زندگانی ما را احاطه کرده،ارزشی نداشته باشد،ولی در نظر اسلام که هر چیزی را به بهای حقیقی آن می سنجد و فضایلی را که مرضی خداست، می جوید،خداوند تعالی نیز هر چه را به ارزش آن مقدار فرمود و راه مخصوص هر کس را جلوی پای وی نهاده و آن را مستلزم به آن راه ساخته و قیمت هر کس معادل خدمات انسانی وی و به وزن اعمال او قرار داده، پس در اسلام شهادت مرد در میدان نبردو گذشت از خون رنگین بر نیکو شوهر داری زن برتری نداردو حاکم که چرخ زندگی اجتماع را می چرخاند یا قاضی که بر مسند قضاوت تکیه می زند بر زنی که خانه دار است مایه افتخاری ندارد با اینکه اینها مناسبتی هستند که اگر عمل به حق کرده و بر حق رفته باشند،جز تحمل بار گران مسئولیت حکومت و قضاوت و در معرض علاج و مخاطراتی برای دفاع از حقوق ضعفا واقع شدن،فایده ای ندارد.پس اینان چه افتخاری بر کسانی دارند که دین آنها را از ورود به این کارها منع کرده و بر ایشان راه دیگری پیش رو نهاده است. این افتخارات را احتیاجات مختلف اجتماعات و برگزیدگی افرادی از خود برای هر کاری،زنده و استوار می دارد چرا که در اختلاف شئون اجتماعی و انسانی برحسب اختلاف محیط های اجتماع، جای انکار نیست. (تفسیر المیزان،ج4، ص517  ) و در پایان نظر ابن میثم پیرامون حکمت مذکور :  

 

    جهاد زن نیکو شوهر داری کردن است و این از اسرار شوهر داری می باشد. طاعت شوهر در طاعت خداست و در این مساله نفس اماره زن شکسته می شود و نفس زن در صراط الهی،منقاد می شود ?( شرح نهج البلاغه ابن میثم ،ج5)

خلاصه ونتیجه گیری

 

  1ـ مکتب‏های غیر اسلامی، زن را موجودی پست و فرومایه، دام شیطان و حیوان بهره ده  ... می‏دانند  .  


2
ـ اسلام زن را همچون مرد، موجودی محترم و باعث به وجود آمدن  خیرها می‏داند

  .
3
ـ اسلام، ملاک برتری را جنسیت نمی‏داند؛ بلکه ملاک برتری در  اسلام، ایمان و اعمال صالح می‏باشد  .  


4
ـ نقصان ایمان در زنان به معنای نقصان  عمل آنان است و هیچ ربطی به ضعیف بودن عقیده و معرفت ندارد  .  


5
ـ نقصان عقل  زنان به معنای ضعیف بودن جنبه تدبیری عقل در زنان است و هیچ ربطی به ضعیف بودن قوه  ادراک و فهم ندارد

  .
6
ـ نقصان حظوظ به این معنا است که زنان مالکیت کمتر و  بهره بیش‏تری می‏برند  .  


7
ـ مشورت با زنان در مسائلی که درایت و تدبیر زیادی  می‏طلبد هم چون حکومت، مدیریت

کشور و جنگ و صلح...، فایده‏ای ندارد

  .
8
ـ  رعایت حجاب باعث بقا، دوام ، استواری و سلامتی زنان می‏شود  .  


9
ـ افراد مریض و  غیر صالح را به حریم خانواده راه ندادن باعث حفظ زنان می‏شود  .


10ـ صفاتیهمچون تکبر، بخل و ترس شایسته زنان، اما غیرت زن در برابر شوهر صفتی زشت به حسابمی‏آید.


11
ـ زن‏ها را نباید تحریک کرد. چون از لحاظ جسمی، روانی و تدبیریضعیف هستند و زود عکس العمل نشان می‏دهن


12
ـ زنان زینت کردن را دوستدارند، اما اگر از حد بگذرد باعث فساد می‏شود.


13
ـ شر بودن زن به معنایمسئولیت آور بودن اوست.


14
ـ اگر چه زنان از جهاد فی سبیل الله محروم هستند،اما نیکو شوهر داری کردن برای آنها جهاد به حساب می‏آید و پاداش جهاد را دارد.

 

منابع:

 

 

 

 

 

1- نهج البلاغه

 

2-     مصادر نهج البلاغه، عبد الزهراء، الحسینی

 

3-   زن از دیدگاه نهج البلاغه، فاطمه، علایی رحمانی،

 

4-    زن در نهج البلاغه، نصرت اللّه‏، جمالی

 

5-    زن در آینه جلال و جمال، عبداللّه‏، جوادی آملی

 

6-   

شخصیت وحقوق زن دراسلام






تاریخ : چهارشنبه 92/10/25 | 9:54 صبح | نویسنده : ابراهیم رمضان پور | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ساح